GENTLEMAN-UL JAGUAR XJ CELEBREAZĂ JUMĂTATE DE SECOL

La mijlocul anilor ’60, în gama constructorului britanic Jaguar cu sediul la Coventry, existau numeroase modele de berline ca MK II, S-Type, MK X, 420, 420G – unele dintre ele uzate moral și care datorită diversității lor, faceau dificilă și costisitoare producția.

Din acest motiv conducerea de atunci a firmei britanice în frunte cu fondatorul și managerul acesteia Sir William Lyons a luat decizia de a produce un singur model de berlina sport care să le înlocuiască pe toate cele aflate în producție.

Proiectul viitorului model a demarat în cursul anului 1964 și a fost denumit XJ4 – Experimental Jaguar și a avut ca bază conceptuală modelul sport de succes E-Type lansat în 1961 și de la care au fost preluate soluții tehnice avansate precum: suspensia cu 4 arcuri elicoidale și 4 amortizoare la puntea spate și sistemul de frânare prevăzut cu discuri spate poziționate la ieșirea din diferențial (in board) în timp ce cu design-ul a fost responsabil William Heynes sub îndrumarea directă a lui Sir William Lyons. 

În anul 1965 firma Jaguar obține un profit de 1.66 milioane lire sterline dar care era totuși insuficient pentru a continua dezvoltarea noului proiect cât și ale unor noi proiecte pentru viitoarele modele. Pentru a putea continua dezvoltarea proiectului XJ4 și ale viitoarelor proiecte, în iulie 1966 conducerea firmei Jaguar i-a decizia să fuzioneze cu firma britanică BMC(British Motor Corporation). În urma acestei fuziuni, care a însemnat în primul rând sprijin financiar venit din partea firmei BMC, proiectul XJ4 a fost finalizat și a costat constructorul Jaguar numai puțin de 6 milioane lire sterline.

Lansarea noului model care a fost denumit XJ6 a avut loc cu ocazia Salonului Auto de la Paris din 1968, la standul constructorului britanic fiind prezenți președintele Franței De Gaulle și Sir William Lyons. Încă de la lansare, noul model Jaguar a fost foarte bine primit de către presă și public, mulțumită în primul rând liniei elegante a caroseriei și a soluțiilor tehnice avansate cum ar fi: suspensia față prevazută cu brațe triunghiulare duble suprapuse, suspensia spate prevazută cu arcuri elicoidale și amortizoare duble pe fiecare parte, sistemul de frânare cu dublu circuit servoasistat și dotat cu discuri, cele din spate fiind de tip ″in board″, direcția cu cremalieră servoasistată, planșa de bord prevazută cu consolă centrală dar și a numeroaselor dotări oferite în standard sau opțional. Cu acest nou model XJ6, constructorul din Coventry inaugura noi standarde privind luxul, eleganța, confortul și performanțele în clasa de lux.

Modelul de lux britanic beneficia de o caroserie tip berlină în 3 volume cu 4 uși și 5 locuri care avea un design considerat de majoritatea specialistilor ca fiind unul foarte reușit. Design-ul acesteia era caracterizat prin liniile „întinse”, capota compartimentului motor cu nervuri ample, calandrul rectangular cromat de dimensiuni generoase și înclinat spre față, precum și prin înclinarea amplă a portbagajului. Habitaclul oferea un spațiu generos pasagerilor, era atent studiat din punct de vedere al siguranței pasive și beneficia de un nivel ridicat al finisării fiind dominat de numeroase elemente realizate din lemn și crom. Planșa de bord beneficia de consolă centrală în standard în timp ce stilul instrumentarului de bord și cel al comutatoarelor părea inspirat din aviație.

De la debut, Jaguar XJ6 a fost oferit cu două propulsoare de 2.8 și 4.2L, ambele cu 6 cilindri în linie având distribuție cu două axe cu came în chiulasă și supape în cap și alimentate cu ajutorul a două carburatoare tip SU. Primul dezvolta 140 CP (180 CP – în cazul versiunii comercializate în Marea Britanie și Italia) iar al doilea 170 CP (245 CP – în cazul versiunii comercializate în Marea Britanie și Italia), permițând performanțe peste media clasei fiind apropiate de cele ale unor modele sport din acea perioadă: viteza maximă cuprinsă între 190 și 225 km/h iar accelerația 0-100 km/h posibilă între 11 și 8.5 secunde. Propulsoarele erau oferite în combinație cu o cutie de viteze manuală cu 4 trepte (opțional cu overdrive) iar contra cost pentru unitatea de 4.2L era oferită o transmisie automată cu 3 trepte de producție Borg-Warner.

La debutul comercializării, au fost disponibile două niveluri de echipare: standard și DeLuxe, ultima oferind în serie: diferențial autoblocant (LSD) Salisbury, tapițerie din piele Connolly, servodirecție, proiectoare suplimentare și radio iar pentru motorizarea de 4.2L era oferită opțional instalația de aer condiționat.

Modelul Jaguar s-a impus repede pe piață având printre atuuri: design-ul personalizat, performanțele sportive, confortul la rulare, ținuta de drum sigură cu un pronumșat comportament sportiv și nu în ultimul rând prețul competitiv pentru această clasă, doar 2.398 lire sterline pentru XJ6 2.8 comparativ cu cele 3.324 lire pentru un Mercedes 280 SE sau 3.245 lire pentru un BMW 2800. Mulțumită calităților sale, Jaguar-ului XJ6 a obținut premiul „Car of the year 1969” oferit de publicația lunară britanică CAR Magazine. Încă de la demararea comercializării, cererea pentru modelul britanic din clasa de lux a fost mare, acest lucru producând întârzieri în livrarea către clienți de până la 12 luni.

În octombrie 1969 își face debutul versiunea mai luxoasă Daimler Sovereign care avea la exterior ca element distinctiv, grilă frontală cu design mai elegant și cu mai mult crom și beneficia de unele dotări suplimentare de confort precum: geamuri față acționate electric, cotieră spate, antenă radio. În anul următor, este oferită o nouă generație de cutie de viteze automată cu 3 trepte de producție Borg-Warner care dispunea de de trei poziții diferite.

În iulie 1972 are loc lansarea versiunii  XJ12, echipată cu un motor cu 12 cilindri în „V” având blocul motor din aluminiu, capacitatea de 5.3L și care mulțumită celor 4 carburatoare Stromberg reușea să dezvolte 254CP la 6000 rpm permițând performanțe de top: accelerație 0-100 Km/h în 7.6 secunde și viteză maximă 236 Km/h. XJ12 se deosebea la exterior prin noua grilă a radiatorului cu bare verticale care avea un design mai elegant și printr-un echipament de dotări suplimentar. Motorul era asociat cu o cutie de viteze automată cu 3 trepte cu convertizor hidraulic de producție Borg-Warner iar sistemul de frânare era prevăzut în față cu discuri ventilate. La momentul lansării, Jaguar XJ12 era oferit la un preț standard de 3.726 lire sterline fiind singura berlină cu motor V12 și totodată cea mai performantă din acea perioadă. În luna august al aceluiași an demarează comercializarea versiunii „vârf de gamă” denumită Daimler Double Six, echipată cu motorul V12 de 5.3L și care dispunea de finisări și dotări de înalt nivel în timp ce prețul de bază era de 3.848 lire sterline.

În octombrie 1972 este lansată varianta L(Long) care beneficia de un ampatament și o lungime majorate cu 10 și respectiv 14 cm, oferind un spațiu mai mare pentru pasagerii ce călătoreau pe bancheta din spate. Motoarele oferite pentru această versiune erau cu 6 cilindri de 4.2L și V12 de 5.3L. Această versiune a fost construită într-un număr de 1.340 unități.

În perioada octombrie 1968 – august 1973, modelul britanic din clasa de lux XJ6/12 a cunoscut un mare succes comercial cu cele 98.527 de exemplare comercializate (inclusiv versiuni Long și Vanden Plas produse la comandă).

Prima generație a fost înlocuită cu o nouă generație denumită Seria II și lansată cu ocazia Salonului Auto de la Frankfurt din 1973 fiind disponibilă și în varianta de caroserie coupe între anii 1975 – 1978. În 1979, este lansată Seria III care beneficia de motorizări noi precum și de dotări de înalt nivel. Succesoarea acesteia a fost prezentată în 1986 fiind cunoscută ca Seria XJ40 stabilind totodată noi standarde de proiectare și producție pentru Jaguar în timp ce Seria III în versiunile XJ12 Sovereign și Daimler Double Six a fost fabricată până în decembrie 1992. În afară de țara de origine unde a fost construit la fabrica de la Coventry, Jaguar-ul XJ6/12 Seria I a mai fost asamblat în alte două locații de pe două continente diferite: Cape Town – Africa de Sud și Nelson – Noua Zeenlanda, devenind imginea culturii automobilistice britanice ai anilor ’60-’70 fiind în același timp cel mai bine comercializat model Jaguar de până atunci.

Modelul XJ6/12 a dus constructorul Jaguar la o revoluție constructivă care a facut să devină o tradiție pentru urmatoarele generații de modele, stabilind noi standarde pentru clasa de lux, tradiția fiind continuată în zilele noastre cu modelul XJ8.

Foto: Jaguar