Progres pentru siguranța rutieră
- Doar în UE, programul electronic de stabilitate a salvat aproximativ 15.000 de vieți.
- La nivel mondial, 82 de procente din totalul autoturismelor noi sunt echipate cu sistemul antiderapare.
- Harald Kroeger: „Dezvoltarea sistemului ESP a fost un punct de reper al parcursului către «viziunea noastră zero», de eliminare a accidentelor rutiere fatale”.
Stuttgart, Germania – Un drum umed și o manevră bruscă de evitare: a existat un timp când o astfel de situație se sfârșea frecvent într-un șanț sau într-o barieră de circulație, și nu rareori cu decedați sau accidente grave. În urmă cu aproape 25 de ani, a fost oferit în sfârșit un remediu sub forma unei invenții de pionierat – programul de stabilitate electronică ESP, pe care Bosch și Daimler-Benz l-au lansat pentru prima oară la automobilele Clasa S (W140) în 1995. De atunci, ESP menține autovehiculele în siguranță pe traseu, chiar și în situații critice.
Cercetătorii Bosch în domeniul accidentelor estimează că, doar în UE, sistemul antiderapare a salvat aproximativ 15.000 de vieți în ultimii 25 de ani și, de asemenea, a prevenit aproape jumătate de milion de accidente cu implicarea vătămărilor corporale. Împreună cu centura de siguranță și airbagul, ESP este unul dintre cei mai importanți salvatori ai vieții din cadrul unui autovehicul. „Dezvoltarea programului de stabilitate electronică a fost o etapă importantă pe calea către «viziunea noastră zero», de eliminare a accidentelor rutiere fatale”, a declarat Harald Kroeger, membru în consiliul de administrație Bosch. „ESP reprezintă o exemplificare excepțională a ceea ce înseamnă pentru noi „Tehnică pentru o viață.”
Deși datează din 1995, inovația nu poartă în niciun fel amprenta timpului: Bosch și-a îmbunătățit continuu sistemul antiderapare și a produs până în prezent peste 250 de milioane de sisteme ESP. Autovehiculele moderne sunt de neconceput fără acest înger păzitor electronic. La nivel mondial, 82 de procente din numărul total al autovehiculele noi sunt echipate cu sistemul ESP. În 2016, acest procent era de 64%.
ESP poate preveni până la 80% din totalul accidentelor produse din cauza derapării
Mai ales atunci când drumurile sunt umede sau înghețate, când în fața autovehiculelor apar obstacole neașteptate, cum ar fi animalele de pe șosea, și, de asemenea, atunci când este luat prea rapid un viraj, intervine programul electronic de stabilitate. Cu sistemul ESP la bord pot fi prevenite până la 80% din totalul accidentelor produse din cauza derapării. Acesta combină funcțiile sistemului antiblocare la frânare ABS și ale sistemul de control al tracțiunii TCS, dar poate face mult mai mult. În același timp, detectează mișcările de derapare ale autovehiculului și le contracarează în mod activ.
Sistemul antiderapare utilizează informații despre dinamica autovehiculului pentru a detecta dacă acesta se îndreaptă în direcția în care conduce șoferul. ESP intervine în momentul în care există o discrepanță între acești doi factori. Poate părea simplu, dar în realitate este un proces complex. Senzorii inteligenți ajută la compararea între unghiul direcției și traiectoria autovehiculului de 25 de ori pe secundă. Dacă există divergențe între acestea, ESP reduce cuplul generat de motor și frânează roțile în mod individual. În acest fel, sistemul îl ajută pe șofer să împiedice autovehiculul să se desprindă sau să derapeze – împiedicând în mod eficient multe accidente încă din start.
Dezvoltare cu ajutorul testului elanului
În spatele acestei realizări se află o poveste lungă. A început în anii ’80, inițial cu eforturi independente din partea Bosch și Daimler-Benz pentru a obține o stabilitate mai mare a autovehiculului. Din 1992 până la lansarea pe piață, experții din cele două companii au lucrat împreună pentru proiect. Legendarul test al elanului din 1997 a ajutat la efectuarea unei descoperiri pentru sistem: în timpul testelor pentru o revistă auto din Suedia, un autovehicul Mercedes Benz Clasa A s-a răsturnat atunci când a făcut o manevră bruscă de evitare. Mercedes-Benz a reacționat prin asigurarea sistemului ESP ca dotare standard. Din acel moment, tot mai multe autovehicule ale multor producători auto au adoptat sistemul antiderapare.
Mai puține accidente, mai puține vătămări, mai puține victime – legiuitorii au recunoscut de asemenea avantajele aduse de ESP și au făcut din acesta o caracteristică obligatorie a autovehiculelor în multe zone ale lumii. În UE, procesul de adoptare a fost treptat. Echiparea a fost obligatorie inițial, din noiembrie 2011, doar pentru autoturismele noi și anumite tipuri de autovehicule comerciale, iar din 1 noiembrie 2014, pentru toate autoturismele și autovehiculele comerciale nou înmatriculate. De asemenea, sistemul antiderapare este fie obligatoriu din punct de vedere legal, fie un angajament auto-impus în Argentina, Australia, Brazilia, Canada, China, Ecuador, Israel, Japonia, Malaezia, Noua Zeelandă, Rusia, Coreea de Sud, Turcia și Statele Unite ale Americii. Experiența din Europa arată că, dacă proporția de autovehicule echipate cu acest sistem crește, numărul de accidente scade.
Bază pentru conducerea automatizată
„ESP a dus siguranța rutieră la un nivel nou”, a declarat Kroeger. Și a făcut acest lucru pentru multe tipuri de autovehicule. Bosch oferă sisteme ESP personalizate pentru toate tipurile de sisteme de propulsie, de la motoare cu combustie la motoare electrice și pentru autovehicule de toate tipurile, de la mini autovehicule la autovehicule comerciale. Compania a dezvoltat un tip de sistem ESP chiar și pentru autovehiculele motorizate cu două roți. Sistemul de control al stabilității pentru motocicletele MSC pe care l-a lansat Bosch în 2013 asigură cea mai bună stabilitate posibilă în toate situațiile din trafic și reprezintă încă o realizare de pionierat în materie de siguranță rutieră.
În același timp, ESP reprezintă tehnologia de bază pentru multe sisteme de asistență pentru șofer, precum și pentru conducerea automatizată, cu care își urmează Bosch „viziunea zero”. „Indiferent dacă sunt noi sau ultra testate, tehnologiile Bosch alertează și sprijină șoferii în situații critice. Și sunt în măsură să își asume din ce în ce mai mult sarcinile monotone și obositoare. Aceasta ne oferă posibilitatea de a reduce în continuare numărul de decese și accidente rutiere”, spune Kroeger. Cu sau fără șofer la volan, Bosch va înăbuși accidentele încă din fașă.
Foto: Bosch; Daimler Benz