Giorgio Moroder cunoscut în domeniul muzical ca „Father of Disco” va scoate la vânzare prin intermediul casei de licitații RM Sotheby’s în ianuarie 2022, singurul prototip al spectaculosului supercar Cizeta-Moroder V16T din 1988 și aflat în posesia sa încă din anul 1989.
Fostul pilot de teste și inginer de dezvoltare de la Lamborghini, Claudio Zampolli, a fost cel care a făcut echipă cu producătorul și compozitorul muzical Giorgio Moroder la sfârșitul anilor ’80, în încercarea de a crea cel mai spectaculos supercar din visele sale. Rezultatul final a fost primul și singurul prototip Cizeta-Moroder V16T cu numărul de șasiu 001, dezvălui în anul 1988 și care a anticipat producția supercar-ului omonim construit la comandă într-un număr limitat de unități.
Aspirațiile înalte ale lui Claudio Zampolli l-au condus către un proiect ambițios și avangardist, care să dispună de un motor având o configurație cu 16 cilindri dispuși în V poziționat central transversal, asemenea legendarului Lamborghini Miura din anii ’60 și de o caroserie cu stil spectaculos și exclusiv creat de celebrul stilist Marcello Gandini, cunoscut pentru creațiile sale emblematice precum: Lamborghini Miura, Lamborghini Countach sau Lancia Stratos.
„Father of Disco”, Giorogio Moroder l-a întâlnit pe Claudio Zampolli în cadrul atelierul acestuia din Los Angeles specializat pe intreținerea modelelor mărcilor premium. După cîteva întâlniri, cei doi au decis că este timpul să creeze un model supercar. Parteneriatul lui Zampolli cu Moroder, cel din urmă în calitate de investitor, s-a dizolvat după crearea primului prototip Cizeta-Moroder V16T în anul 1988, datorat în primul rând problemelor legate de întârzierea introducerii în producție a modelului supercar, iar numele lui Moroder a fost eliminat din denumirea automobilului de serie.
Conceptul tehnic al supercar-ului italian este la fel de avangardist ca și designul. Astfel, motorul cu cilindreea de 5.995 cmc dispunea de 16 cilindri dispuși în V la 90⁰, distribuție cu două axe cu came în chiulasă și 4 supape pe cilindru și alimentare cu injecție electronică Bosch K-Jetronic. Cei 540 CP la 8.000 rpm dezvoltați de acest propulsor și transmiși punții din spate cu ajutorul unei cutii de viteze manuale cu 5 trepte, asigurau performanțe de top: viteză maximă 328 km/h și accelerație 0-100 km/h în 4,5 secunde, în ciuda unei greutăți de 1.701 kg. Caroseria cu două locuri la interior era construită pe un șasiu tubular din oțel, suspensia era independentă prevăzută cu brețe de tip patrulater deformabil, arcuri elicoidale și bare stabilizatoare, sistemul de frânare servoasistat și prevăzut cu discuri ventilate cu diametrul de 322 mm iar sistemul de direcție de tipul pinion-cremalieră cu servoasistare electrică.
Comparativ cu prototipul de culoare alb perlat, interior cu tapițerie de culoare roșie care ieșea în evidență cu fantele de aer laterale uriașe în stilul conteporanului Ferrari Testarossa și dezvăluit pe data de 5 decembrie 1988 la Los Angeles cu contribuția cunoscutului showman și colecționar Jay Leno, modelul Cizeta V16T de serie, se deosebea la partea frontală prin introducerea farurilor pentru faza scurtă, indicatoarele de schimbare a direcției restilizate, proiectoarele de ceață reproiectate, retrovizoarele exterioare de concepție nouă, cutele suplimentare laterale la partea inferioară a caroseriei care se integrau mai bine în designul barei de protecției din spate iar la interior prin tabloul de bord, consola centală tunelul central, volanul, panourile portierelor și scaunele reproiectate.
Datorită complexității construcției și costurilor extrem de ridicate de producție, doar un număr de 12 exemplare (inclusiv prototipul cu șasiul nr. 001 și un exemplar cu caroserie cabrio) au fost construite la comandă între anii 1991 – 1995.
Giorgio Moroder și-a păstrat dreptul de proprietate asupra primului și singurului protototip Cizeta-Moroder V16T cu numărul de șasiu 001 după încheierea contribuției sale din punct de vedere financiar și l-a păstrat în colecția sa înainte de a decide, în cele din urmă, să îl pună din nou în valoare. La recomandarea lui Jay Leno, acest prototip a fost încredințat specialistului Bruce Canepa din Scotts Valley, California, căruia i-a aplicat o restaurare completă.
Echipa lui Canepa a descoperit că, deși era un prototip funcțional, existau câteva detalii care trebuiau îmbunătățite înainte ca acesta să fie utilizat. De exemplu, s-a adăugat protecție termică suplimentară în jurul rezervoarelor de combustibil iar partea mecanică a fost complet revizuită. După restaurare, supercar-ul italian a fost îndelung testat de echipa lui Bruce Canepa, pentru a se asigura că era gata să revină la starea tehnică inițială și care astăzi, încă uimește publicul, la fel ca în anul 1988.
Prototipul Cizeta-Moroder V16T care are un rulaj de doar 322 km, va avea un nou proprietar în data de 27 ianuarie 2022, când va fi scos la vânzare de către casa de licitații RM Sotheby’s la Phoenix, Arizona în SUA. Momentan, specialiștii respectivei case de licitații, nu au făcut încă o estimare a prețului de vânzare.
Foto: RM Sotheby’s