Proiectul LGM1 – restaurarea unui Easter. De vrobă cu Edwin Keleti inițiatorul proiectului „LGM1 – restaurarea unui Easter!”
Un teasing prelungit pe rețelele de socializare mi-a atras atenția. Și asta din două motive. Primul prin faptul că autorul push-urilor era bunul meu priten, pilot și ziarist auto Edwin Keleti, iar al doilea era chiar subiectul proiectului, restaurarea unui model Formula Easter, respectiv „LGM 1”.
Noi am mai prezentat în revista MotorClasic, în chiar primul număr apărut în 2015 povestea restaurării unui Easter, probabil singurul aflat în stare de funcționare azi, respectiv cel construit de Dorian Igescu. Povestea lui Dorian și a Easterului său o puteți citi aici:
„M-am considerat mereu un constructor de automobile, nu un pilot de curse”- Dorian Igescu
Practic, astfel de proiecte au fost cele pe care le-am căutat încă de la conceperea „MotorClasic Magazin”, astăzi „MotorClasic&youngtimer”, povești ale oamenilor despre pasiunea lor pentru automobil. Pentru că am considerat că un automobil de epocă, clasic sau de competiție este întotdeauna mai valoros prin ochii celui care îl iubește sau care l-a folosit sau care i-a dedicat timp și resurse pentru a-l restaura, întreține sau conserva.
Automobilul și competițiile automobilistice fac parte din istoria noastră, iar România a dat de-a lungul timpului mulți ingineri care au influențat dezvoltarea automobilului la nivel mondial. Ceea ce se întâmplă și azi pentru Renault ,care are in România mai multe centre de inginerie și design. De ce oare?
Reversul medaliei a fost că anii de sub comunism au așternut un văl peste talentații piloți și ingineri români. Dar anii de vicisitudini, lipsuri și frustrări nu i-au făcut să renunțe la pasiunile lor și cu mijloace rudimentare, cu multe improvizații, sacrificii și teamă de autorități au reușit să-și îndeplinescă visele. Așa cum a fost și cazul lui Laurențiu Moldovan.
În 1980 Laurențiu Moldovan, cu o pasiune nebună, reușea într-o epocă sinistră, plină de lipsuri să construiască in propriul garaj primul model Formula Easter: LGM1. Monopostul finalizat și prezentat în septembrie 1980, reprezintă primul model Formula Easter construit in România, fiind și cel mai de succes în decada 1980-1990.
În termeni absoluți nu este primul monopost, realizat in România pentru că in anii 1960 se mai fabricase unul la București și in 1979 unul la Oradea. Dar acestea nu erau conforme cu regulamentul Easter.
Formula Easter era ruda „socialistă” a Formulei 1, fiind o competiție internațională desfășurată pe circuit (multe stradale) între țările fostului bloc comunist. Monoposturile Easter participau însă și în alte competiții naționale, automobilistice, precum curse de coastă și ale evenimente. Periodic regulemantul tehnic fiind modificat de fiecare țară în funcție de propriile „interese”.
Laurențiun Moldovan a construit și pilotat monopostul LGM1 in primii doi ani, fiind campion in 1981, ulterior devenine multiplu campion național și Maestru al Sportului. Mașina inițial a avut motor și cutie de viteze de R8 Gordini, dar apoie a fost trecută pe pe tehnica Dacia 1300 pentru a fi conformă cu regulamentul adoptat de FRAK(Federația Română de Automobilism și Karting). Mașina a fost prezentată pe coperta revistei Autoturism în noiembrie 1980.
Dar să intrăm in povestea rersuscitării acestui simbol al autmobilismului românesc împreună cu Edwin Keleti, care copiil fiind și-a petrecut multe zile in atelierul lui Laurențiu Moldovan
De ce LGM1? De unde numele acesta?
Pe constructorul monopostului îl chema Laurențiu Gavrilă Moldovan, de unde și acronimul.
Cine a fost Laurentiu Moldovan?
Aș putea să dau răspunsul standard: un pilot, un campion, Maestru al Sportului, constructor de mașini. Dar el a fost mai mult decât atât. A fost un visător, un artist, un adevărat pasionat care a făcut nenumărate sacrificii (atât el cât și familia) pentru a-și atinge visele. Pasionat de schi, iubitor de muzică (a cântat în formația Cromatic), fost ciclist de performanță, deborda de energie și poftă de viață!. De profesie era constructor arhitect însă a excelat în arta reparațiilor, modificărilor și construcției de mașini.
Auzim des în ultima vreme termenul Formula Easter. Suntem obișnuiți cu Formula 1, Formula E, dar de Easter nu am prea auzit, de ce?
Era o categorie special destinată blocului de Est, țărilor socialiste, unii ar spune chiar comuniste. Probabil din vreun orgoliu dintr-un turn de la Kremlin s-a dat ordin sa existe o contrapondere a Formulei 1 occidentale și, astfel, s-a născut Formula Easter.
O categorie însă mult mai săracă, având la bază piese din blocul socialist sau manufacturate, aceasta a suscitat mult interes din partea tehnicienilor și sportivilor estici, avizi de performanță și care visau la bolizii de Formula 1.
Iar faptul ca blocul estic s-a dezintegrat, acum 30 de ani, face ca această categorie să fie demult uitată. Însă în Germania există campionatul Haigo destinat mașinilor istorice, în cadrul căruia regăsim pe pistă și monoposturi de Formula Easter.
Am înțeles! Deci aceste mașini erau întotdeauna fabricate „acasă”, de câte un entuziast?
Nu tocmai. La noi în țară așa a fost, e drept, dar în alte țări a existat o mică producție de serie. Cele mai performante mașini au fost modelele „Estonia”, fabricate în țara cu același nume, pe atunci componentă a URSS. O altă marca reușită a fost Metalex (Cehia).
Faptul că la noi monoposturile au fost construite individual, in regie proprie de piloții ingineri sau pe lângă câte un club arondat unei foste întreprinderi de stat, nu de entități specializat a avut și o latură frumoasă. A scos la lumină mult talent și pasiune într-o epocă în care de abia se găsea mâncare, benzina era raționalizată la 20 litri/lună/mașină, accesul la presa liberă era interzis, și nici surse de documentare nu existau.
De ce ai ales să restaurezi această mașină? Stiu ca ai la activ mai multe proiecte, dar acesta pare „out of the box”…
Simplu! În copilăria mea, părinții erau prieteni de familie cu Lenți. Am avut șansa să cresc pe lângă el și pe lângă cuplul Mihai Mureșan – Mihai Avram, cărora le-am și dedicat o mașină-replică a celei cu care concurau în anii ‘80.
Cu câteva luni înainte de prezentarea oficială a monopostului LGM1, în toamna anului 1980 am fost cu tatăl meu la atelierul lui Lenți să vedem…FORMULA! Eram vrăjit, sub ochii mei se năștea ceva ce putea foarte bine să fie și OZN. Pe stradă circulau doar Dacia 1300/1100, Trabant, Skoda sau Wartburg. Îți dai seama că un monopost era ceva absolut demențial.
Așa că, după fix 40 de ani, în noiembrie 2020 când am auzit că epava este de vânzare, am sărit să o cumpăr. Și așa a început lungul și anevoiosul proces de restaurare.
Mașina a avut 8 proprietari în toți acești ani și cam fiecare a adus modificări mașinii. Dar important este că am recuperat cam 85% din ea (mă refer la sasiu și carenaj). Partea mecanică lipsește, dar o refacem, nu e o mare problemă.
Apropos de mecanică, ce motor și cutie avea LGM1?
La lansare și în primele curse ale anului 1980 a avut mecanica de R8 Gordini, cu 2 carburatoare orizontale dublu corp, cutie cu 5 rapoarte scurte, etc. Apoi, pentru sezoanele următoare a adoptat motorul și cutia de Dacia 1300 pentru a putea lua startul în categoria Easter. În această configurație a participat și la etapa internațională de la Brno/Cehia.
Îmi spuneai de ceva ce te-a emoționat și inspirat foarte tare la acest proiect și anume, latura umană. Despre ce este vorba mai exact?
Adi, după părerea mea acest proiect este mult mai mult decat niște fiare vechi dornice să renască sau o realizare inginerească de acum 40 de ani. Este despre suflet, despre omenie, despre talent, despre implicare!
Așa cum și pe Laurentiu l-au ajutat o mână de inimoși talentați, așa și mie mi s-au alăturat o mână de oameni super faini!
Unii sunt din fenomenul motorsport, alții nu, pe unii îi cunosc, pe alții nici măcar de pe Facebook. Dar toți au înțeles că a sprijini acest proiect este despre a onora munca, viziunea și puterea de muncă a unui înaintaș care a făcut lucruri fantastice în vremuri extrem de nepotrivite! Astfel de oameni există în fiecare epocă și în fiecare domeniu, datoria noastră, a urmașilor, este de a-i readuce în actualitate, de a-i onora!
Le mulțumesc lui Mihai Gavriș, Andrei Rezi, Olimpiu Dărăban, Nagy Emil, Jerome France, Radu Opriș, Gabriel Ciupercă, Adrian Apostu, Mihai Alexandrescu, Horațiu Diudea, Paul Moraru, Mihai Garba, Eugen Peteanu, Miță, Horică și Toni Avram precum și tatălui meu Adam Keleti pentru susținere!
Edi îți mulțumesc pentru informații și te felicit pentru această inițiativă pe care o vom susține și noi cu tot ceea ce putem, pentru că este momentul să ne onorăm istoria și pe oamenii care au făcut să supraviețuiască automobilismul românesc cu o voință ieșită din comun într-o epocă plină de lipsuri și fără niciun acces la informație.
Fotografii istorice cu prima prezentare a monopostului Formula Easter: LGM 1
Procesul de restaure a început cu pregătirea elementelor tehnice și structurale recuperate:
Reconstrucția șasiului:
Reconstrucția carenei: