După debutul modelului sport cabrio de succes Mazda MX-5 în anul 1989, producătorul japonez dezvăluia la ediția din 1991 a Salonului Auto de la Frankfurt alte două modele cu denumirea MX din clasa sport coupe: MX-3 din segmentul compact și MX-6 din segmentul mediu.
Utilizat de de-a lungul anilor de Mazda pentru denumirea concept car-urilor sale, denumirea MX a fost întotdeauna rezervată pentru lucruri gen out-of-the-ordinary la Mazda, iar aceste două modele coupe de serie cu siguranță nu au făcut excepție. Modelul MX-6 se evidenția în segmentul în care concura prin echipamentul de dotări premium și tehnologia avansată. Cele mai bune exemple în acest sens fiind opțiunea pentru roțile din spate direcționale și motorul V6 de 2.5L cu injecție electronică multipunct și distribuție cu 24 de supape.
Mai compact și cu preț mai accesibil, modelul MX-3, a atras un număr mai mare de cumpărători. Modelul compact cu 2 +2 locuri de la Mazda a impresionat datorită manevrabilității excelente dar și performanțelor (viteză maximă peste 200 km/h și accelerație 0-100 km/h în 8.5 secunde) obținute grație unui motor de 1,8 litri și 133 CP în configurație V6, fiind la momentul lansării cel mai mic motor cu 6 cilindri în V din producția de serie din lume.
Tradiția semnificației MX o regăsim și în zilele noastre sub forma unor modele coupe, cu MX-5 RF (retractable fastback) care a debutat în 2019 și recent lansatul MX-30, un model SUV de tip crossover cu siluetă de coupe distinctivă și care reprezintă primul model cu propulsie complet electrică al producătorului nipon.
Modelele sport se află în centrul ADN-ului la Mazda, la fel ca și motorul rotativ, ale cărui dimensiuni compacte și un excelent raport putere-greutate l-au făcut ideal pentru performanțe și curse. Într-adevăr, cele două caracteristici ale acestui motor au fost inseparabile începând din anul 1967, când Mazda a lansat primul său model cu propulsor rotativ, Cosmo Sport/110S. Brandul va domina clasa sa în cursele de la ISMA precum și în alte competiții, mai ales cu modelul sport legendar denumit RX-7, dotat cu motor rotativ și care a fost prezentat în anul 1978. Acest model sport coupe de la Mazda rămâne și în prezent cel mai bine vândut model din istorie dotat cu motor având pistoane rotative.
În urma victoriei senzaționale la ediția din 1991 a cursei de 24h de la Le Mans cu o modelul 787B echipat cu motor rotativ, Mazda a lansat la finalul acelui an cea mai rapidă, cea mai puternică și mai agilă generație a modelului sport RX-7 de până atunci. Cunoscută sub numele de FD, a treia generație RX-7, a continuat tradiția primelor două generații: FC (1985-91) și SA / FB (1978-85). A treia generație era dotată cu un motor twin-turbo care dezvolta o putere de 176 kW/239 CP. Această generație FD beneficia de un raport excelent de 5.2kg / CP și care permitea modelului sport japonez performanțe demne de cele ale unor supercar-uri ale unor producători prestigioși. Designul său senzațional continuă să iasă în evidență chiar și în zilele noastre.
Pentru mulți, atractivitatea automobilelor clasice vine din simplitatea designului și tehnologie, iar unele așa zis modele mainstream de la Mazda produse într-un volum mai mare au un farmec propriu.
Un bun exemplu în acest sens este modelul compact 323. Precursorul actualului Mazda 3, a fost introdus la comercializare în Europa într-un stil aparte. Astfel două dintre exemplarele modelului compact au parcurs cei circa 15.000 km de la Hiroshima (sediul Mazda) până la prezentarea oficială la Salonul Auto de la Frankfurt din 1977, ajungând la timp în 40 de zile fără probleme. Fiabilitatea legendară și versatilitatea au făcut din modelul compact 323 unul dintre cele mai populare modele de import din Europa, stabilind un record de vânzări în 1991 pentru un model japonez în Germania. De-a lungul carierei, modelul a fost disponibil în mai multe variante de caroserie, inclusiv 323F, o berlină sportivă cu cinci uși, cu design avangardist și faruri retractabile (cum au fost prezente și pe prima generație MX-5), alături de variantele tradiționale: hatchback, berlină în 3 volume și break.
Pe același model, Mazda a introdus și versiuni sportive în Europa precum Turbo AWD din 1989 sau GT-R din 1991, realizate pe baza variantelor de raliu de succes și dotate cu transmisie integrală permanentă și motor turbo capabil de a furniza până la 136 kW/185 CP și care în zilele noastre constituie adevărate obiecte de colecție.
Mult mai simplu, dar distinctiv în felul său, a fost modelul 121 lansat în anul 1991, o berlină în 3 volume cu 4 uși din segmentul mic, cu un design personalizat, plafon arcuit și cu un interior neașteptat de spațios.
Versiunea de top a modelului 121 dispunea de o banchetă spate rabatabilă, operabilă atât din interior cât și din portbagaj și optional de un acoperiș realizat din material textil care putea fi manevrat atât din față cât și din spate sau simultan în ambele sensuri.
Să te urci într-unul dintre aceste modele și mai ales să le conduci este ca și cum te-ai întoarce în timp. Desigur, multe dintre soluțiile tehnice au fost îmbunătățite în ultimii 30 de ani pe modelele actuale dar modelele clasice încă mai au ceva să ne învețe despre cum reușesc să atragă oamenii, cum ar fi designul personalizat, interioarele elegante și simpliste în același timp și o experiență de condus distractivă și captivantă – caracteristici pe care Mazda nu le-a uitat niciodată.
Foto: Mazda; Motor Clasic & Youngtimer