Hungaroring Classic 2019, paradisul de lângă noi

Pasionații de automobile clasice le cunosc foarte bine: sunt unele din puținele locuri în care ei se simt acasă. Mă refer la muzeele și la reuniunile dedicate acestei „specii” auto. Dar, deși primele oferă ocazii unice de a vedea „în carne și oase”, automobile ce au scris istorie, doar festivalurile clasice permit acea „călatorie în timp”, când esti transpus total in atmosfera epocii.

Un astfel de eveniment este și Hungaroring Classic.

Ce șanse avem să vedem un astfel de festival in România?

Pe cele două circuite existente (MotorPark România și Transilvania Motor Ring) au loc, deja, curse de automobile de epocă dar, deocamdată, de o amploare mai mică decât cele din afara țării.

Hungaroring Classic 2019
Hungaroring Classic 2019: BMW M1 (1979)

Cu siguranță lucrurile vor evolua în bine,  destul de rapid. Până atunci, însă, putem profita de astfel de evenimente ce au loc foarte aproape de noi.

În urmă cu doi ani, în 2017 a avut loc prima ediție a festivalului Hungaroring Classic (descris în articolul din Motor Clasic Magazin nr.12 și pentru care revista este partener media pentru România).  Dar spre deosebire de celelealte evenimente ale Peter Auto, acesta are loc, din păcate, doar o dată la doi ani.

Și, tot la categoria regretelor, clasa monoposturilor de Formula 2 nu a mai apărut în program. Din spusele unor spectatori prezenți in tribune și acum doi ani, sunetul acestora era inegalabil.

Ne-am consolat totuși, cu „simfonia” motoarelor vehiculelor de Grupa C. De altfel, toate celelalte categorii prezente în 2017 s-au regăsit și în programul din acest an.

Atmosfera de pe circuit a fost, în cea mai mare parte, prielnică fanilor automobilelor de epocă. În afara celor înscrise în cursele oficiale, spații generoase au fost dedicate și altor vehicule „de poveste”, de la interbelice până la youngtimere.

CLASSIC ENDURANCE RACING I

Cea mai populată grilă de start a fost cea a categoriei CLASSIC ENDURANCE RACING I.

Majoritare au fost mărcile englezesti Chevron și Lola precum și „nemțoaicele” de la Porsche. Plus un Ford GT40 (1968) și un DeTomaso Pantera (1971).

Numărul mare de concurenți a dus la adevărate lupte în timpul curselor, dramatismul fiind crescut și de apariția ploii. Mărturie a implicării totale a piloților stau accidentele cărora le-au căzut victimă unele dintre vehiculele înscrise.

Hungaroring Classic 2019
Hungaroring Classic 2019: Porsche 917 (1969

Eroi de film

Câteva vehicule remarcate în această categorie: Porsche 917 (1969) – caștigătoare a cursei de 24h de la LeMans, 1970 și 1971, mașina utilizată și de Steve McQueen în filmul LeMans (1971), Porsche 908/3 (1969), câștigătoare a ediției din 1970 a cursei de 1000km de la Nurburgring, Ford GT40 (1968) – vehicul a cărui epopee poate fi urmărita chiar acum pe marile ecrane, in filmul „LeMans ’66” (2019), Lola T70 – câștigătoare a cursei Daytona 24h din 1969.

Hungaroring Classic 2019
Hungaroring Classic 2019: Ford_GT40 (1968)

Regretabilă însă absența anunțatei Chevrolet Corvette C3 (1971). Poate peste doi ani o vom vedea la start.

CLASSIC ENDURANCE RACING 2

Absolut fermecatoare grila de start a categoriei CLASSIC ENDURANCE RACING 2.

BMW M1 – prezent în două exemplare – a recreat atmosfera din deschiderea Formulei 1 (1979), din cursele campionatului Procar.

Hungaroring Classic 2019: BMW M1 Procar (1979)

Lancia Beta MonteCarlo Gr.5 (1979-1982) – câștigatoare a Campionatului Mondial al Mărcilor (Anduranță) între 1979 și 1981si DRM (Deutsche Rennsport Meisterschaft) în 1980 – este, de asemenea, o mașină superbă, Lola T600 (1981) – mașina înscrisă la LeMans 24h, cu o aerodinamică revoluționară, copiată, apoi, și de ceilalți fabricanți, primul prototip GT ce încorporează elemente asociate efectului de sol.

Li s-au alăturat reprezentante ale marcilor: TOJ (D), Cheetah (CH), Lola (GB), Chevron (GB), Osella (I), Porsche (D).

GROUP C RACING

În lipsa monoposturilor de Formula 2, efectul sonor a fost asigurat de vehiculele din categoria GROUP C RACING. Doar zece automobile au luat startul: câte trei Jaguar (GB), Porsche (D), Spice (GB) și un Nissan (J). De remarcat: Porsche 962C (1988-1991) – inrudite cu mașinile câștigatoare ale cursei 24h LeMans (1986 si 1987), Jaguar XJR9 (1987) – câștigătoare în 1988, la LeMans 24h.

Cei care au copilarit in anii ’70 si ’80 și le amintesc, fără îndoilală. Erau vedetele posterelor ce acopereau pereții camerei: „batmobilele” competițiilor de turisme, ilustrări perfecte ale poveștii „Dr.Jekyll and Mr.Hyde”, bestii de curse provenind din elegante vehicule de serie, imagini ale vremurilor de glorie (1966-1984) din European Touring Car Championship (ETCC).

Cu o grilă care, deși aglomerată, a fost împărțită doar de două marci (Ford si BMW) spectacolul a fost totuși, la înălțime.

De amintit: BMW 635CSi (E24) (1981-1985) – câștigătoare a numeroase titluri în anii ’80 (Campionatul European de Turisme 1981, 1983 și 1986, DTM 1986 etc.), BMW 3.0 CSL (E9) (1975) – câștigătoare a Campionatului European de Turisme din 1973, 1975-1979, BMW 2002 (1971) – câștigătoare a primei curse de 24h de la Nurburgring, din 1970, Ford Capri 2600 RS (1972-1975), Ford Capri 3100 RS (1975) – la volanul lui 2600 au fost câștigate titlurile la piloți ale Campionatului European de Turisme 1971 și 1972, numeroase Ford Escort 1600 RS (Mk1)(1972-1975) și un Ford Escort RS Zakspeed (Mk2) (1981).

Din pacate, anunțatul Jaguar XJS HE (1981) nu a mai fost prezent la start.

SIXTIES ’ ENDURANCE

Categoria SIXTIES ’ ENDURANCE a fost extrem de populară, nu mai puțin de patruzeci de vehicule fiind prezente la start. Au fost admise automobile sport anterioare anului 1963 si GT-uri pre-1966, toate luând parte la Campionatul Mondial de Anduranță din epocă.

Dincolo de numeroasele Jaguar E-Type si Shelby Cobra, am remarcat următoarele prezențe: Morgan +4 SLR (1964), Sunbeam Alpine (1960), Morgan +4 Super Sport (1962), Lister Knobbly (1958), Austin Healey 100 S (1954) și numeroase MG B si Porsche 911 2.0L.

THE GREATEST’S TROPHY

În încheiere, dar cu nimic mai prejos, categoria THE GREATEST’S TROPHY (inițial numita Trofeo Nastro Rosso, lansat în 2013). La început dedicată automobilelor Sport și GT de serie, ante- și post- 1966, de proveniența italiană (Alfa Romeo, Abarth, Bizzarini, Iso, Lancia, Osca Stanguellini, etc), categoria acceptă, acum, și exemplare cu altă proveniență, alese „pe sprânceană”.

Printre superbele exemplare prezente la start s-au numarat: Alfa Romeo Giulia TZ (1964), Porsche 718 RS 61 Spyder (1961) – câștigătorul Campionatului European de Viteză pe Traseu Montan 1961, Tojeiro Climax 1100 (1958), Ferrari 275 GTB 4 (1966), Ferrari 250 SWB (1960), Porsche 904 GTS (1964) – victorie la general în Targa Fiorio 1964 și numeroase victorii la clasă, inclusiv la LeMans 24h, Bizzarrini 5300 GT (1965) – înrudit cu Bizzarrini Grifo, invingător la clasa la LeMans 1965, Maserati 300S (1957) – similar cu invingătorul de la Nurburgring (FIA World Sportscar Championship), din 1956 și un exotic DB HBR (1958).

Atracțiile festivalului nu s-au oprit, însă, aici. Spațiul dedicat publicului era ocupat cu vehicule aparținând diverselor cluburi de profil, din Ungaria și din afara țării. O parte dintre aceste vehicule au participat și la o paradă, pe circuit, spre încântarea spectatorilor.

Câteva vehicule mi-au atras atenția: Audi Coupe Quattro, Bitter CD, Citroen – expoziție aniversară la 100 de ani, o colecție de Fiat X1/9, Formula V (1970), Iso A3C (1963-1964), Lamborghini Espada, Lotus Elan +2, o expoziție Mini – 60 ani, Opel Kadett E GSi 16V Rally, Peugeot 201 (1932), Renault Nova Quatre (1938), Toyota Celica ST205 GT4 (1996).

În loc de concluzie

Dincolo de automobiliele prezente – esența festivalului – atmosfera a fost una extrem de destinsă și prietenoasă. Totuși au existat și minusuri: în a doua zi a festivalului, transportul din oraș la circuit a fost groaznic, autobuzul fiind foarte aglomerat, o adevărată saună pe roti, spațiul de deasupra boxelor principale a fost închis accesului publicului, iar tribuna din dreptul virajului nr.1 a intrat, chiar din prima zi, în reparație. Char așa, nu mai putea aștepta vreo trei zile…?

In concluzie: un eveniment de neratat! Și căruia îi trebuie asociată și o vizitare a Budapestei. Un oraș romantic, cu un centru vechi pitoresc și primitor, deși aglomerat și zgomotos până tărziu în noapte, ale cărui construcții vechi au fost păstrate și recondiționate cu mare grijă, de către profesioniști în domeniu, și nu masacrate de rechini imobiliari, ca pe alte meleaguri.