În urmă cu 45 de ani, Fiat lansa cu modelul 131 Familiare un nou concept de model break de tip „all-rounder”, un automobil adaptat atât pentru transport cât și pentru petrecerea timpului liber în familie fără a sacrifica însă stilul.
La momentul debutului în octombrie 1974 a modelului de clasă medie 131 ca succesor al lui 124, Fiat a inclus în gamă și varianta de caroserie break denumită tradițional Familiare.
Un nou concept
Într-un moment de tranziție, în care se lansau modele cu caroserie în două volume, compania din Torino, pentru gama sa intermediară care se baza încă pe tradiție, a încercat să exploateze la maxim acest segment. Până la acel moment, modelele cu caroserie break au fost concepute mai degrabă pentru un uz comercial decât pentru uz familial și, prin urmare, clienții și publicul le-a apreciat mai puțin.
O tradiție mai îndelungată
Fiat avea o bogată tradiție cu modele break. Este suficient să ne amintim de prestigioasa serie de modele 1800/2100/2300 Familiare dotate cu motoare cu 6 cilindri și care a reușit să dea acestora o conotație luxoasă, pe care au avut-o marile modele americane station wagon din acea perioadă. Dar aceste modele au fost considerate totuși prea exclusive. În același timp din gama producătorului italian mai făceau parte modelul de succes din clasa mini 500 Belvedere și modelul din clasa mica 1100 Familiare și modelul de clasă medie 1300 Familiare, ultimele două reușite din punct de vedere estetic dar fără succes pe piață.
Combinație de util cu plăcut
Ceilalți producători italieni au ignorat această variantă de caroserie, concentându-se mai mult pe variante de caroserii considerate de nișă până la începutul anilor ’70. După primul test drive efectuat de publicația italiană Quattroruote în septembrie 1976 cu Fiat 131 Familiare 1600, concluzia a fost următoarea: „cei care conduc acest tip de automobil sunt considerați practici și inteligenți și care acordă o atenție deosebită substanței”.
Modele rivale europene
Producătorii francezi erau deja conștienți de faptul că, break-urile de dimensiuni medii din oferta lor, păreau oarecum datate cum ar fi spre exemplu Peugeot 304 Familial sau Simca 1301/1501 Break, sau chiar și cei germani cu Ford-ul Taunus Turnier în față noului lansat atunci Fiat 131 Familiare care oferea soluții estetice atrăgătoare, care astăzi fac să pară mai puțin date și mai interesante din punct de vedere stilistic decât varianta berlină.
Versatilitatea ca prioritate
Gama variantei break era similară cu cea a berlinei și include versiunile de echipare Normale și Speciale, cu propulsoare de 1.3L(65 CP) și 1.6L(75 CP) asociate cu o cutie de viteze manuală cu 5 trepte sau automata în 3 trepte. În configurația cu 5 locuri, spațiul portbagajului era de 390 dm³ iar cu banchta spate rabatabilă spațiul disponibil ajunge la 1300 dm³. Hayonul are o deschidere largă în timp ce marginea de încărcare a portbagajului este la același nivel cu bara de protecție.
Dreaming of America
Fiat 131 Special Familiare 1600, care are dispune de o dotare completă și atinge o viteză maximă de 160 km / h, dispune de un aspect atrăgător și asemănător cu cel al unui model station wagon American în special în culori deosebite și rare cum ar fi galbenul șampanie. La momentul lansării, prețul versiunii de bază era de 4.632.000 de lire, considerat destul de accesibil.
Cu specificații pentru curse
Fiat-Abarth promovează modelul 131 Familiare adaptându-l ca pe un automobil oficial de asistență pentru raliuri, cu două exemplare speciale în albastru și galben Olio Fiat, echipate cu jante exclusive din aliaj Cromodora și portbagaj Fapa pe plafon pentru transportarea diferitelor piese de schimb. În 1978, modelul beneficiază de un restyling și noi motorizări pe benzină cu două axe, de 1.3L(78 CP) și 1.6L(96 CP) precum și diesel de 2L(60 CP) și 2.5L (72 CP). În același timp berlina primește denumirea Supermirafiori în timp break-ul este numit Panorama.
O viață mediană
Producția lui 131 Familiare încetează în anul 1981. Robust și performant, acest model Fiat break de succes a fost totuși exploatat pe deplin de către proprietarii săi și ca urmare este foarte dificil astăzi de găsit un exemplar în stare bună. Pentru cele foarte puține exemplare care se găsesc la vânzare sunt cerute prețuri cupinse între 1500 și 3500 euro și dacă se găsesc în stare originilă și corect întreținute, merită merită din plin sumele solicitate.
Foto: Fiat