De Lorean DMC12 cu propulsie electrică de la E-Works Mobility

Mai nou, firma germană E-Works Mobility din Ismaning (lângă Munchen), a reușit să implementeze cunoscutului model sport american De Lorean DMC12 un motor electric de origine Tesla în locul motorului original pe combustie V6 PRV.

Un motor electric în locul motorului convențional original ar părea la prima vedere un sacrilegiu în cazul unor modele sport clasice cu motoare având șase cilindri poziționate în partea din spate, însă, în cazul spectaculosului model sport american De Lorean DMC-12 fabricat între anii 1980 – 1982 pare mai degrabă o consecință logică, mai ales că originalul motor V6 PRV de 2,8 litri (dezvoltat în comun de Peugeot, Renault și Volvo), nu a fost niciodată considerat o alegerea prea bună datorită performanțelor doar medii pentru un automobil cu pretenții sportive și care s-a datorit într-o primă fază o alternativă la modelele deja consacrate precum: Ferrari 308 GTB4, Lotus Esprit, Maserati Merak, Porsche 911 sau Renault Alpine A310.

Compania E-Works Mobility din Ismaning, de lângă Munchen, a înlocuit motorul original pe benzină V6 PRV de 2.8 litri și 140 CP aflat în dotarea modelului De Lorean DMC12 cu un motor electric de 300 CP de la Tesla. Mulțumită acestei conversii, noul E-Lorean poate accelera de la 0 la 100 km/h în doar 5,5 secunde, un rezultat considerat de top, cu mult peste ceea ce reușea modelul original cu motor convențional care obținea această performanță într-un timp de 9 secunde în cazul utilizării unei cutii de viteze manuale cu 5 rapoarte sau în 10,5 secunde dacă era utilizată o cutie de viteze automată cu 3 rapoarte.

Designul semnat de Giorgetto Giugiaro în cazul caroseriei modelului original cu portiere de tip Gullwing realizată din oțel inoxidabil a fost păstrat în cazul conversiei E-Lorean realizată de către specialiștii companiei E-Works Mobility. În schimb, la interior au fost implementate cum era de așteptat noi instrumente de bord cu afișaje digitale precum și unele dotări moderne. Ambițiosul proiect a avut premiera în hala numărul 1 de la ultima ediție a salonului Retro Classics Stuttgart dedicat vehiculelor istorice și care s-a desfășurat în perioada 21 – 24 aprilie 2022. Cu toate că, conceptul E-Lorean Conversion s-a bucurat de un interes major din partea publicului, acesta va rămâne cel mai probabil la stadiu de prototip unic.

Fostul vicepreședinte al concernului american General Motors, John Zacharias De Lorean de origine română, a avut încă din primii ani petrecuți în conducerea gigantului auto american, visul de a produce propriul automobil sport. Pentru aceasta, el a convins guvernul britanic să contribuie la proiectul său cu echivalentul a 200 de milioane de dolari, construind o fabrică în zona periferică a capitalei Irlandei de Nord, Belfast. Cei 3.000 de muncitori angajați în fabrică, trebuiau să construiască un număr de circa 30.000 de exemplare pe an din modelul sport De Lorean DMC 12. În aproape trei an au fost construite doar aproximativ 8.600 de exemplare pentru că spectaculosul model sport a dezamăgit pasionații modeleor sport și presa de specialitate datorită performanțelor dinamice doar medii ale motorului dar și unor probleme legate de calitatea fabricației.

Pentru că, De Lorean DMC12 arăta atât de bine cu silueta sa foarte joasă de 1,14 metri și caroseria realizată din tablă de oțel inoxidabil, a salvat compania de la o investiție suplimentară pentru atelierul de vopsitorie necesar procesulului de producție al fabricii. În plus, împreună cu portierele cu deschidere pe verticală de tip Gullwing (aripi de pescăruș) și un echipament de dotări impresionant, modelul sport american a făcut furori oriunde a apărut.

În ciuda acestor calități, modelul sport american nu a reușit să se impună pe segmentul respectiv datorită în primul rând performanțelor dinamice care la momentul respectiv erau comparabile cu cele ale Volkswagen-ului Golf GTI MK I contemporan, motorul său V6 de 2,8 litri (140 CP) aflat în dotarea unor modele confortabile din segmentul superior precum Peugeot 604, Renault 30 și Volvo 264, nefiind pretabil pentru un automobil cu pretenții sportive. La accest eșec comercial, a contribuit în plus și prețul de achiziție destul de ridicat, respectiv 25.000 de dolari în SUA, similar cu cel al unui Porsche 911.

Pe data de 20 octombrie 1982, guvernul britanic a plasat compania De Lorean Motor în justiție, însă cariera modelului sport american a fost departe de a fi încheiată. Astfel, cu o apariție ca o mașină de călătorie în timp, în filmul Back to the Future (Înapoi în Viitor) al lui Robert Zemeckis din 1985, mașina sport americană, a intrat în cultura pop.

Firma E-Works Mobility din Ismaning, a construit un exemplar experimental cu propulsie electrică din modelul De Lorean DMC-12. Cu toate acestea, conversia care a avut premiera la salonul Retro Classics din Stuttgart (21-24 aprilie 2022), va rămâne cu sigutanță la nivel de unicat pentru că, conducerea companiei germane nu are momentan planificată producția unei serii reduse al acestei conversii.

Foto: E-Works Mobility; Arhivă