Lansat la comercializare la începutul anului 1994, modelul Coupe a marcat revenirea producătorului auto torinez Fiat în segmentul modelelor sport coupe după o pauză de 15 ani, ultimul model de acest fel fiind 128 Sport.
Un gol în segmentul de nișă
Modelul Coupe din 1994, reprezintă un ″transfer″ care ar fi putut avea loc mult mai devreme. De fapt, este vorba de 15 ani, considerați foarte mulți ani de la ultimul model Fiat de acest fel – 128 cu 3 uși și până la lansarea modelului sport la care ne referim. Înainte de la lansarea modelului Coupe. la începutul anilor 80 și 90, rolul de „coupe” nu a fost atribuit nici unui model al producătorului italian având sigla formată atunci din patru romburi.
Două proiecte paralele
În primele luni ale anului 1990, mangerul de la Fiat din acea perioadă, Paolo Cantarella, a inițiat proiectul unui model sport Fiat cu motor și tracțiune față și motor și cu un design cu forme conice. Echipa de proiectare condusă în acel moment de Leonardo Fioravanti, a trebuit să țină cont de folosirea ca bază tehnică platforma modelului compact Tipo dar și concurența cu carosierul Pininfarina, la care Fiat a apelat pentru același proiect.
Tradiția stilului italian
Inginerii din subordinea lui Fioravanti au lucrat fără să li se impună anumite condiții privind design-ul exterior având în schimb ca obiectiv de a crea un stil italian inconfundabil. Ne având un model Fiat din trecut din care ar fi putut să se inspire (modelele anterioare precum 2100/2300 Coupe sau 124 Sport Coupe erau de mult ieșite din fabricație), proiectanții și-au dat imediat seama că era necesar să ″se rupă″ de trecut și să realizeze o linie contra curentului, care ar fi asigurat o imagine inedită și foarte personală noului model din segmentul sport coupe.
Divizarea obiectivelor
Propunerea pentru designul exterior realizat de către Nevio di Giusto si Peter Devis, design-erii principali ai Centro Stile Fiat, a fost aprobat de către conducerea grupului torinez la începutul anului 1991. În luna mai al aceluiași an, proiectul modelului a demarat oficial si a implicat inclusiv studiourile Pininfarina atât pentru designul exterior cât și pentru cel interior dar și pentru industrializarea produsului.
Un stil foarte personal și în același timp retro
Partea laterală avea o anumită continuitate formală, cu liniile aripilor laterale și geamurilor laterale din spate oblice și ascendente către partea din spate scurtă și conică. Farurile din față aveau o protecție realizată din material plastic cu două mici cupole în corespondență cu lămpile, în timp ce cele din spate, circulare și nealiniate, dar decalate pe înălțime, amintesc de cele întâlnite la modelele Ferrari. Pentru a impune o anumită notă retro, bușonul rezervorului de combustibil beneficia de un stil proeminent și o finisare cromată.
Sub caroseria cu design inedit se găsea platforma modelului Tipo
Dacă pentru platforma mecanică a fost aleasă soluția inedită de la modelul compact Fiat Tipo, o alegere aproape obligatorie din rațiuni economice (utilizată cu succes și pe alte modele ale grupului Fiat precum: Alfa 155, Fiat Tempra, Lancia Dedra și Delta II) și care prezenta unele modificări structurale pentru adaptare, pentru propulsie s-a optat pentru unitatea cu 4 cilindri de 2L având distribuție cu două axe cu came în chiulasă și 4 supape pe cilindru oferită în două variante: aspirată – 139CP și turbo – 190CP(disponibilă și cu diferențial autoblocabil) și care a fost implementată cu succes pe modelele Tipo 2.0 16V, Delta II 2.0 16V și respectiv Delta HF Integrale 16V și care asigura performanțe ridicate(viteză maximă 205 și respectiv 225 km/h, accelerație 0-100 km/h în 8.9 și respectiv 7.5 secunde). După prezentarea oficială la Salonul Auto de la Bruxelles din 1993, Fiat-ul Coupe a debutat la comercializare pe piața italiană în februarie 1994 iar din mai același an și pe celelalte piețe unde Fiat era prezent. La debut, modelul a fost oferit exclusiv cu două culori: roșu și galben iar ulterior, gama de culori a fost extinsă cu la alte patru culori: albastru metalic, verde închis, alb și negru.
Timp pentru actualizări
În vara anului 1996, modelul beneficiază de mici îmbunătățiri de ordin stilistic, tehnic și la echipamentul de dotări. În același timp gama de motorizări a fost înnoită cu trei unități: cu 4 cilindri de 1.8L(130 CP) având distribuție variabilă și 16 supape și 5 cilindri de 2L cu distribuție variabilă și 20 supape disponibilă în două variante: aspirat – 147CP(20V) și cu turbocompresor Garrett – 220CP(20V Turbo). Cu aceasta din urmă, Coupe era cel mai performant model de serie Fiat din toate timpurile cu un demaraj de la 0 la 100 km/h în doar 6.5 secunde și o viteză maximă de 250 km/h. La sfârșitul anului 1998 a fost introdusă versiunea special Limited Edition pe mecanica 20V Turbo și care dispunea de grila frontală, ramele farurilor, retrovizoarele exterioare, jantele și bușonul rezervorului în culoarea Titanium.
Sfârșitul carierei
În primăvara lui 1999, Fiat a realizato ultimă actualizare a gamei. Astfel, nivelul de echipare al versiunii cu motor de 1.8L a fost aliniat cu cel al modelului 2.0 20V, având acum dotori standard precum: ABS, jante din aliaj, climatizare și jante din aliaj cu design nou. Din punct de vedere mecanic, motorul de 2.0L 20V aspirat a fost actualizat cu admisie și geometrie variabilă, puterea ajungând la 154 CP. În partea superioară a gamei, Fiat a oferit Turbo și Turbo Plus, disponibile și cu echiparea Limited Edition. De asemenea versiunile Turbo și Turbo Plus beneficiau de jante de 16 țoli și discuri de frână Brembo perforate. Turbo Plus dispunea în plus la interior de scaune sport Recaro și unele elemente de culoare roșie. În același timp au fost introduse airbag-urile laterale iar un an mai târziu a fost lansată versiunea 2000 Special Edition, ultima reprezentantă a modelului. Producția modelului a fost stopată la finale anului 2000, numărul total al exemplarelor produse fiind de 72.800.
Foto: Fiat