ALFA ROMEO GIULIA SPRINT GT CELEBREAZĂ 55 DE ANI

După succesul comercial înregistrat cu modelul Giulietta/Giulia Sprint (27.142 exemplare între anii 1954-1965), la începutul anilor ’60, conducerea de atunci a firmei italiene Alfa Romeo, a luat decizia dezvoltarii unui nou model sport pentru a continua această tradiție în acest segment de piață.

Proiectul viitorului model sport a fost denumit intern 105/115 iar ca bază tehnică, a fost aleasa platforma modelului de succes Giulia Berlina lansat în 1962 iar pentru design a fost contactată firma carosierului torinez Bertone.

Lansarea oficială a noului model denumit Giulia Sprint GT a avut loc la Salonul Auto de la Frankfurt din 1963 în timp ce producția a demarat în toamna aceluiași an la noua fabrica din Arese din vecinătatea orașului Milano. Înca de la lansare, Alfa Giulia Sprint GT a fost apreciat atât de presa de specialitate cât și de vizitatorii salonului datorită design-ul elegant și usor agresiv cu un pronunțat caracter sportiv, soluțiilor tehnice avansate și nu în ultimul rând a performanțelor ridicate declarate de constructorul milanez.

Comparativ cu varianta Giulia Berlina, Giulia Sprint GT era mult mai compactă în dimensiuni (Lxlxh: 4.080×1.580×1.328m) mulțumită ampatamentului ușor redus și beneficia de aripi laterale integrate tip cheson. La interior, modelul sport italian oferea 4 locuri comode în timp ce planșa de bord furniruită, barele și ornamentele pragurilor din inox precum și tapițeria din piele îmbinau placut tenta sportivă cu luxul. Motorul oferit era unul cu 4 cilindri în linie de 1.6 L având blocul motor realizat din aluminiu, fiind preluat de la modelul Giulia TI. Acesta avea distributie cu două axe cu came în chiulasă și era alimentat cu ajutorul a două carburatoare dublu corp Weber. Puterea maxima dezvoltata era de 106 CP la 6000 rpm și permitea obținerea unor performanțe ridicate pentru acea perioadă: accelerație 0 – 100 km/h în 8.9 secunde și o viteză maximă de 182 km/h.

Transmisia se realiza pe roțile din spate și era asigurată de o cutie de viteze manuală cu 5 trepte. Suspensia față era independentă fiind prevăzută cu brațe transversale duble suprapuse, bară stabilizatoare și arcuri elicoidale în timp ce suspensia spate era prevazută cu axă rigidă, brațe longitudinale și arcuri elicoidale. Sistemul de frânare era cu dublu circuit, servoasistat și dotat cu discuri iar direcția de tipul cu recirculare de bile.

Modelul s-a impus repede pe piață, datorită design-ului, manevravilității, comportamentului sigur și sportiv în același timp și nu în ultimul rând a performanțelor în ciuda unui preț de bază ridicat în anul lansării de 2.195.000 de lire italiene. Până în anul 1966 au fost comercializate un număr de 22.671 de exemplare.

Cu ocazia Salonului Auto de la Geneva din 1965 este lansată varianta cu caroserie cabrio, în acest caz modelul fiind denumit Giulia Sprint GTC. Această variantă a fost realizată și construită de carosierul italian Touring în doar 1.008 de unități până în anul 1966.

La Salonul Auto de la Amsterdam din 1965 are loc lansarea variantei sportive Giulia Sprint GTA(Gran Turismo Alleggerita) dezvoltată de divizia Autodelta special pentru competiții. GTA dispunea de o caroserie realizată din materiale ușoare precum aluminiu și fibra de sticlă si a fost oferită în diverse versiuni, cele mai cunoscute fiind: GTA 1300 Junior, GTAm sau GTA SA. Motoarele disponibile aveau capacitati de 1.3; 1.6 și 2L aspirate sau turbo care dezvoltau puteri cuprinse intre 115 – 250CP și care permiteau viteze maxime de 220-240 km/h. Cu modelul Giulia Sprint GTA au fost obținute numeroase victorii(peste 200 doar in 1966) în campionatele din Europa, SUA și America de Sud, cele mai importante fiind European Touring Car Championship edițiile din 1966, 1967, 1968, 1970 și 1971 cu piloții Andreea De Adamich, Spartaco Dini sau Ignazio Giunti precum și Trans AM Championships din SUA. Au fost construite 493 de unități în varianta GTA plus alte 492 unități din varianta GTA 1300 Junior.

La ediția din 1966 a Salonului Auto de la Geneva este prezentată versiunea Giulia Sprint GT Veloce care înlocuia în gama Giulia Sprint GT. Aceasta se diferenția la exterior prin grila frontală cu 6 bare orizontale cromate iar la interior beneficia de o planșă de bord usor restilizată, scaune cu un nou design și volan cu design personalizat. Multumită carburatoarelor Weber de concepție nouă, motorul dezvolta acum cu 3 CP în plus și care asigura o viteză maximă de 187 km/h. Între anii 1966-1968 au fost fabricate 14.240 de unități.

Tot în anul 1966 este lansat Giulia GT 1300 Junior și care se dorea o versiune mai accesbilă a Giuliei GT Sprint. Aceasta avea în dotare un motor de 1.3L(90CP) și se deosebea la exterior prin grila frontală cu design simplificat și realizată di material plastic iar la interior prin planșa de bord și volanul cu design specific. Performanțe: viteză maximă 173 km/h și accelerație   0-100 km/h în 12.9 secunde.

Anul 1967 aduce lansarea variantei 1750 GT Veloce care beneficia la exterior de o parte frontală restlizată cu 4 faruri și de grupuri optice spate de dimensiuni ușor majorate iar la interior de o planșă de bord restilizată cu consolă centrală și de scaune reproiectate. În același timp au fost introduse jantele de 14 toli și ambreiajul cu comanda hidraulică iar ca dotări suplimentare: tapițeria din piele, volanul din lemn, oglindă retrovizoare exterioară și antena radio. Motorul disponibil era un ″4 în linie″ de 1.75L, avand distribuție cu doua axe cu came în chiulasă și alimentare cu doua carburator dublu corp Weber. Puterea maximă furnizată era de 122 CP care permitea un sprint de la 0 la 100 km/h în 8.7 secunde și o viteză maximă de 190 km/h.

La Salonul Auto de la Torino din 1969 sunt lansate 1750 GT Veloce a doua serie și GT Junior Zagato. Primul dispunea de mici restilizări la exterior și interior, de dotări suplimentare pentru îmbunatățirea siguranței și confortului în timp ce versiunile exportate în SUA beneficiau de motoare alimentate cu injecție mecanică Spica, o soluție tehnică destul de rară la acea dată. Până în anul 1972 au fost fabricate 44.289 exemplare din modelul 1750 GT Veloce. Al doilea, reprezenta o versiune mai sportiva al lui Alfa GT Junior și dispunea de o caroserie realizată din aluminiu cu două uși plus hayon avand două locuri la interior și un design atent elaborat semnat de carosierul Zagato. Motorizarile diponibile pentru GT Junior Zagato erau de 1.3 și 1.6L. Între anii 1969-1975 au fost construite un număr de 1.519 exemplare.

Cu ocazia Salonului Auto de la Torino din 1970 este lansată a doua serie a variantei GT 1300 Junior care a beneficiat de o parte frontală restilizată și de un interior redesenat. Precedenta varianta fiind cunoscută și sub denumirea Scalino datorită design-ului părți frontale.

În 1971 este lansată varianta 2000 GT Veloce care înlocuia în gamă pe 1750 GT Veloce. Aceasta se deosebea la exterior prin partea frontala usor restilizata, blocurile optice posterioare de mari dimensiuni iar la interior prin planșa de bord cu design mai complex precum si printr-un echipament de dotări suplimentar în care erau incluse: jantele din aluminiu, tetierele, antena radio, luneta cu sistem de degivrare iar pentru varianta de export SUA și instalație de aer condiționat. 2000 GTV avea echipat un propulsor cu 4 cilindri având capacitatea de 2L, distribuție cu două axe cu came în chiulasă  iar alimentarea cu două carburatore dublu corp Dell’Orto sau Solex iar pentru versiunile exportate in SUA cu injecție mecanică Spica. Propulsorul dezvolta 130 CP și permitea atingerea unei viteze maxime de 200 km/h în timp ce sprintul de la 0 la 100 km/h era posibil în 8.5 secunde. În standard era oferită o cutie manuală cu 5 trepte plus un diferențial autoblocant oferit opțional iar pentru varianta exportată în SUA era propusă opțional o cutie automată cu 3 trepte. Între anii 1971-1977 au fost comercializate un număr de 37.459 exemplare.

În 1972 modelul Giulia GT Junior beneficiază de un ușor facelift atât la exterior cât și la interior, partea frontală având un design inspirat din cel al modelului 2000 GTV. În același timp a fost disponibil și varianta de motorizare de 1.6L (106 CP).

În 1976 este stopată producția versiunii GT Junior, în total modelul fiind fabricat în 105.494 exemplare.

Foto: Alfa Romeo; Arhivă