Prima ediție a Roumanie Historique Winter Rally

2017-02-18-roumanie-historic-winter-rally-low-res-288

Desfășurat la Covasna în perioada 16-18 februarie 2017, prima ediție a Roumanie Historique Winter Rally  a adunat la start 20 de concurenți în marea lor majoritate din Franța. Raliul, derulat în totatlitate pe drumuri de macadamacoperite cu gheață și zăpadă a avut două grupe VHC (dedicată competiției de viteză) și VHRS (dedicată competiției de regularitate) având la start vehicule istorice de competiție și youngtimere de serie.

Romanie Historic Winter Rally 2017
Romanie Historic Winter Rally 2017

Organizat de Paul Lacombe, fostă glorie a raliurilor și în prezent organizator de competiții și consultant Aspromeca, Roumanie Hystorique Winter Rally a fost prima competiție din România pentru vehicule istorice. Înițial la start au fost anunnațe peste 40 de vehicule, majoritatea din Franța, dar suprapunerea datei cu o altă competiție drulată în același timp în Franța și unde întâmplător a nins a făcut ca o serie de concurenți să se retragă. Acest lucru a dat posibilitatea atragerii la start a concurenților români, din păcate doar două echipaje reușind să ajungă la strat, dat fiind timpul foarte scurt de pregătire.

Prima competiție la care am participat în România a fost Raliul Dunării – Dacia în anul 1990, la Baia Mare. Acela a fost momentul în care m-am îndrăgostit de România.  Am revenit cu plăcere și emoție la competițiile din România. L-am cunoscut pe George Grigorescu a cărui carieră sportivă este impresionantă, mi-a plăcut că a organizat o cupă monomarcă în campionatul din România, Cupa Dacia. Însă eu mi-am dorit să aduc ceva nou în motorsportul românesc. Cu ajutorul lui George Grigorescu și al lui Simon Árpád am reușit să organizăm un raliu pe zăpadă pentru mașini istorice. Dacă inițial mi-am dorit să derulez acest concurs la  Baia Mare, după ce am participat în anul 2016 la Winter Rally Covasna, mi-am dat seama de potențialul probelor din jurul localității Comandău și am apreciat organizarea părții române. Sunt fericit că acest raliu s-a desfășurat în condiții bune. Atmosfera a fost foarte frumoasă, concurenții s-au bucurat de probele speciale, de peisaj, de ospitalitatea gazdelor. Vom relua acest raliu pe zăpadă și gheață și în anul următor,” a declarat Paul Lacombe.

În paranteză trebuie spus, în România sezonul competițional de automobilism (ciar dacă vorbim de curse de viteză, regularitate sau altă manifestație sportivă) nu a început niciodată mai devreme de luna martie, chiar aprilie. Din punctul meu de vedere se pierde un timp foarte prețios între octombrie și martie în care preactic nu se întâmplă nimic notabil în România.

„Nu am avut probleme majore. Rezultatul efortului în organizarea și desfășurarea raliului se vede în zâmbetul sportivilor, în atmosfera de entuziasm și satisfacție. Am reușit să desfășurăm prima ediție Roumanie Historic Winter Rally cu bine. Particularitatea acestui raliu sunt cele două grupe: VHC dedicată competiției de viteză și VHRS dedicată competiției de regularitate. Vom ține cont de sugestii și sunt convins că ediția următoare va avea elemente de atracție și spectacol adecvat. Mulțumesc tuturor pentru implicare, pentru efort. Vă așteptăm la următoarele raliuri,” a menționat Simon Árpád, organizatorul competiției.

Dar începutul a fost făcut prin această primă ediție a Roumanie Historique Winter Rally, etapă derulată pe schema primului raliu de zăpadă din România, Covasna Winter Rally – derulat cu trei săptămâni înainte, etapă care de asemeena ar putea figura ușor în calendarul Campionatului Național de Raliuri atât în cel sportiv cât și în cel pentru vehicule istorice de competiție.

Sigur, reunțarea cu doar câteva zile a mai multor concurenți de a fi prezenți la start l-a pus pe organizatorul Paul Lacombe în situația de a se gândi la anularea etapei, dar până în final a acesta a revenit asupra deciziei și raliul s-a organizat.

Cele aproape 20 de automobile prezente la strat, cartierul general fiind în Covsana la Hotel Alpin, au avut două zile de concrus extrem de interesante în condiții perfecte de concurs. Traseul parcurs a însumat 365km, fiind în totalitate unul de gheață și zăpadă, 215 km fiind reprezentat de cele 7 probe speciale cronometrate desfășurate pe drumurile forestiere din apropierea localității Comandău. Pentru un plus de spectacol și siguranță toate probele speciale au fost închise circulației publice, inlcusiv pentru categoria vehiculelor care au concurat în secțiunea de regularitate.

Două echipaje feminine ne-au arătat că țin pasul cu ritmul raliului și că se adaptează ușor la condițiile acestuia.

Echipajul Albertini Marie Christine/Graulier Isabelle, Alpine A110, Franța nu au avut nicio reticență să facă spectacol pe probe. Ne-a plăcut foarte mult aici. Am avut momente în care am glisat la limită pe probe și ne bucurăm că am terminat acest raliu. Vom reveni cu plăcere, a precizat Albertini Marie Christine.

Foto: Mircea Popa
Foto: Mircea Popa

2017-02-18-roumanie-historic-winter-rally-low-res-513

Retromobil Club România a fost reprezentat de două echipaje românești la acest raliu.

„Nu aveam cum să ratăm acest raliu. Imediat după ce ne-am întors la Rallye Monte Carlo Historique 2017 am făcut toate demersurile tehnice și administrative pentru a participa. Sunt fericit să văd, că după resuscitarea motorsportului românesc pentru mașini istorice din anul 2016, avem o competiție atât de frumoasă la care au participat echipaje din afara României. Felicitări tuturor sportivilor și celor implicați în organizarea raliului. Pentru iubitorii motosportului avem o surpriză. În sezonul 2017 echipa Just Classics Motorsport vine în Campionatul Național de Raliuri și cu un echipaj feminin: Bucovicean Mirela/ Georgiana Gologan – Ford Escort MK II. Am profitat de oportunitatea oferită de Roumanie Historic Winter Rally pentru a se obișnui cu modelul menționat, a mărturisit Georgios Ladopoulos, Director Just Classics Motorsport

Romanie Historic Winter Rally 2017
Romanie Historic Winter Rally 2017

2017-02-18-roumanie-historic-winter-rally-low-res-181

.

 

Romanie Historic Winter Rally 2017
Romanie Historic Winter Rally 2017

2017-02-18-roumanie-historic-winter-rally-low-res-342 2017-02-18-roumanie-historic-winter-rally-low-res-360 2017-02-18-roumanie-historic-winter-rally-low-res-374 2017-02-18-roumanie-historic-winter-rally-low-res-403

Concurenții au avut la dispoziție ziua de joi pentru recunoașteri și calibrarea aparaturii de bord, raliul pornind vineri dimineață cu două bucle identice formate din câte două probe speciale. Spectacolul oferit de automobiele istorice de competiție printre care modele ca Toyota Celica, Renault Alpine, Renault Gordini,  Opel Kadett GTE, Lancia Delta Intergrale, Citroen AX (4×4) și multe altele a fost animat de lupa pentru prima poziție care a dus inevitabil la abandonuri, inlclusiv a liderului primei zile Frederic Rosate pe Toyota Celica GT4, autorul unei ieșiri în decor. La aceast s-au mai adăugat câteva abandonuri tehnice astfel încât la finalul priemei zile de concurs platoul concurenților pierdea patru echipaje.

Ziua de sâmbătă a continuat în aceeași notă, cu repetarea traseului din prima zi și o pauză de prând în localitatea Comandău, dar nu s-au mai înregistrat abandonuri.

Deși acest gen de concurs se află undeva la limita între sport și agrement, în occident prezența la aceste competiții reprezintă un mod de viață, multe dintre echipajele prezente la Covasna având în componență foste glorii ale motorsportului și în plus o agendă plină pentru tot restul anului.

 

Romanie Historic Winter Rally 2017
Romanie Historic Winter Rally 2017

2017-02-18-roumanie-historic-winter-rally-low-res-206 2017-02-18-roumanie-historic-winter-rally-low-res-209 2017-02-18-roumanie-historic-winter-rally-low-res-210 2017-02-18-roumanie-historic-winter-rally-low-res-227 2017-02-18-roumanie-historic-winter-rally-low-res-241 2017-02-18-roumanie-historic-winter-rally-low-res-257 2017-02-18-roumanie-historic-winter-rally-low-res-301 2017-02-18-roumanie-historic-winter-rally-low-res-362 2017-02-18-roumanie-historic-winter-rally-low-res-455 2017-02-18-roumanie-historic-winter-rally-low-res-489 2017-02-18-roumanie-historic-winter-rally-low-res-511 2017-02-18-roumanie-historic-winter-rally-low-res-514 2017-02-18-roumanie-historic-winter-rally-low-res-517 2017-02-18-roumanie-historic-winter-rally-low-res-519 2017-02-18-roumanie-historic-winter-rally-low-res-520

Sperăm că gheața a fost spartă acum și în România, iar din 2018 la startul acestei etape, despre care francezii prezenți la start ne-au declarat că a fost una absolut superbă, și că românii pasionați de automobilism și vehicule istorice vor redeprinde gustul prezenței în aceste evenimente.

În final, Paul Lacombe ne-a mărturirsit că singura modificare pentru anul viitor va fi schimbarea datei, probabil mai devreme pentru a se evita situația de suprapunere care a apărut anul acesta fiind de așteptat ca la start să ajungă între 50 și 60 de concurenți.

Romanie Historic Winter Rally 2017
Romanie Historic Winter Rally 2017

2017-02-18-roumanie-historic-winter-rally-low-res-030 2017-02-18-roumanie-historic-winter-rally-low-res-112 2017-02-18-roumanie-historic-winter-rally-low-res-288 2017-02-18-roumanie-historic-winter-rally-low-res-507

Câștigători:

Grupa VHC – dedicată competiției de viteză:

  1. Ferrier Patrick/Bussod Laurence – AX 4×4.
  2. Chabloz Paul/Chabloz Pierre – BMW 325 iX
  3. Marie Jacques/Lafaye Gerard – Opel Kadett GTE

Grupa VHRS – dedicată competiției de regularitate:

  1. Torrejon Eric/Torrejon Joa – Lancia Delta
  2. Tenedor Jean Pierre/Berruer Fabrice – Toyota Celica
  3. Georges Daniel/Haxaire Hubert – BMW 325 iX

Roumanie Historic Winter Rally – un eveniment organizat de Clubul Auto Crono sprijinit de DRE Racing Team din Covasna, sub tutela FRAS.